;

حنان ترك تكشف لمتابعيها ماهي مفاتيح السكينة

  • تاريخ النشر: الجمعة، 03 مارس 2023
حنان ترك تكشف لمتابعيها ماهي مفاتيح السكينة

وجهت الفنانة حنان ترك، عدد من النصائح لجمهورها ومتابعيها عبر موقع الصور الشهير انستغرام لتحسين حياتهم وجعلها أفضل.

وقالت في رسالتها: "كل مرة الواحد يتأمل في دعاء الاستخارة يلاقي معانيه أروع ما يكونو يزداد تمسكه بالدعاء ده في أدق الأمور ، يعني في 3 جمل في دعاء الاستخارة جمالهم غير عادي :اللهُمَّ إنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أن هذَا الأمرَ خَيرٌ لي في دِيني ومَعَاشي وعَاقِبَةِ أمْري أو قالَ: عَاجِلهِ وآجِلِهِ، جملة (( عاقبة أمري عاجله و آجله )) :يعني أنت ممكن تفرح سنتين بالوظيفة بس تندم بعد السنتين دول أوي".

وتابعت: "أنت ممكن تفرح بالجواز دي شوية و بعدين تعاني فيها، أنت بتدعي ربنا إن الموضوع ده لو دلوقت خير وبعدين خير فقدره ليا، لإن في بعض الأمور بتبقى حاليًا شكلها خير جدًا، بس بعد كده الوضع بيتقلب، و ده يخليك تحمد ربنا على كل أمر متمش حتى لو فعلًا كان خير جدًا، انت متعرفش كمان فترة الخير هيزداد خيرية و لا شر !".

 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 
 

A post shared by Hanan Turk (@hananturk)

وأكملت: "وإنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أنَّ هذا الأمْرَ شَرٌّ لي في دِينِي ومَعَاشي وعَاقِبَةِ أمري – أوْ قالَ: عَاجِلِهِ وآجِلِهِ – فَاصْرِفْهُ عَنِّي، وَاصْرِفْنِي عَنْهُ .
2/ جملة (( فاصرفه عني و اصرفني عنه )) : يعني الجوازة تروح بس مقعدش مقهور عليها سنين، يعني الشغلانة تروح و افضل محسور جوايا كتير عليها، يعني أنت بتطلب من ربك إن الموضوع ده لو شر يتقفل براك و (( يتقفل جواك )) لان حتى دي إحنا أضعف من إننا نتحكم فيها !".

واضافت: "وا قْدُرْ لِيَ الـخَيْرَ حَيْثُ كَانَ، ثُمَّ أرْضِنِي بِهِ.3/ جملة ( ارضني به ) :يعني مش ضروري كل جوازة حلوة هي جوازة سعيدة، و لا كل شغلانة مرتبها كبير بتسعد، السعادة إنك ترضى و الحاجة في عينك تبقى ملياها و شايف الجمال اللي فيها فـ تحس بالاكتفاء ، فـ أنت بتطلب من ربك خير يسعدك، مش خير و خلاص، و ده قمة حُسن الظن في الكريم ".
 

اشترك في قناة رائج على واتس آب لمتعة الترفيه