حنان ترك تكشف لمتابعيها ماهي مفاتيح السكينة

  • تاريخ النشر: الجمعة، 03 مارس 2023
مقالات ذات صلة
أدعية للسكينة مستجابة
آيات السكينة في القرآن الكريم
دعاء للنوم وراحة البال والسكينة

وجهت الفنانة حنان ترك، عدد من النصائح لجمهورها ومتابعيها عبر موقع الصور الشهير انستغرام لتحسين حياتهم وجعلها أفضل.

وقالت في رسالتها: "كل مرة الواحد يتأمل في دعاء الاستخارة يلاقي معانيه أروع ما يكونو يزداد تمسكه بالدعاء ده في أدق الأمور ، يعني في 3 جمل في دعاء الاستخارة جمالهم غير عادي :اللهُمَّ إنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أن هذَا الأمرَ خَيرٌ لي في دِيني ومَعَاشي وعَاقِبَةِ أمْري أو قالَ: عَاجِلهِ وآجِلِهِ، جملة (( عاقبة أمري عاجله و آجله )) :يعني أنت ممكن تفرح سنتين بالوظيفة بس تندم بعد السنتين دول أوي".

فيديو ذات صلة

This browser does not support the video element.

وتابعت: "أنت ممكن تفرح بالجواز دي شوية و بعدين تعاني فيها، أنت بتدعي ربنا إن الموضوع ده لو دلوقت خير وبعدين خير فقدره ليا، لإن في بعض الأمور بتبقى حاليًا شكلها خير جدًا، بس بعد كده الوضع بيتقلب، و ده يخليك تحمد ربنا على كل أمر متمش حتى لو فعلًا كان خير جدًا، انت متعرفش كمان فترة الخير هيزداد خيرية و لا شر !".

وأكملت: "وإنْ كُنْتَ تَعْلَمُ أنَّ هذا الأمْرَ شَرٌّ لي في دِينِي ومَعَاشي وعَاقِبَةِ أمري – أوْ قالَ: عَاجِلِهِ وآجِلِهِ – فَاصْرِفْهُ عَنِّي، وَاصْرِفْنِي عَنْهُ .
2/ جملة (( فاصرفه عني و اصرفني عنه )) : يعني الجوازة تروح بس مقعدش مقهور عليها سنين، يعني الشغلانة تروح و افضل محسور جوايا كتير عليها، يعني أنت بتطلب من ربك إن الموضوع ده لو شر يتقفل براك و (( يتقفل جواك )) لان حتى دي إحنا أضعف من إننا نتحكم فيها !".

واضافت: "وا قْدُرْ لِيَ الـخَيْرَ حَيْثُ كَانَ، ثُمَّ أرْضِنِي بِهِ.3/ جملة ( ارضني به ) :يعني مش ضروري كل جوازة حلوة هي جوازة سعيدة، و لا كل شغلانة مرتبها كبير بتسعد، السعادة إنك ترضى و الحاجة في عينك تبقى ملياها و شايف الجمال اللي فيها فـ تحس بالاكتفاء ، فـ أنت بتطلب من ربك خير يسعدك، مش خير و خلاص، و ده قمة حُسن الظن في الكريم ".